Sonneveld

Doelgroep: liefhebbers van Wim Sonneveld
Cijfer: 7,0

Binnenkort in reprise!

Verhaal:
De musical Sonneveld vertelt het verhaal over het leven van Wim Sonneveld met natuurlijk bekende nummers als ‘Het Dorp’, en ‘Lieveling’.
Wim Sonneveld krijgt op 56-jarige leeftijd een hartaanval en belandt in het ziekenhuis. Vlak daarvoor heeft hij een lifter opgepakt die hem later in het ziekenhuis confronteert met zijn jeugd.  Zo krijg je langzaam een beeld van het leven en karakter van Wim Sonneveld.

Onze mening:
Het is altijd een risico om een musical te maken in de vorm van een biografie van een bekend persoon. Soms kan het heel succesvol zijn, denk aan de musical ‘Toon’ van Toon Hermans of ‘Ramses’ over Ramses Shaffy. Maar het kan ook flink tegenvallen. Een producent heeft het pas goed gedaan als mensen die geen fan waren of de hoofdpersoon niet zo goed kende, een betere indruk hebben gekregen en geïnteresseerd zijn geraakt en als mensen die wél bekend waren met de hoofdpersoon of misschien wel fan of liefhebber van de muziek waren, ook echt herkenbare dingen terug zien in de musical en met een fijn, tevreden, nostalgisch gevoel de zaal verlaten. Dat is een moeilijke opgave. Met de musical Sonneveld lijkt dit deels geslaagd te zijn. Er zijn zelfs extra voorstellingen ingelast omdat veel theaters uitverkochte zalen hebben. Er is dus wel degelijk een groot publiek voor, en dat zullen niet alleen maar fans van Wim Sonneveld zijn, maar naar onze mening is en blijft het een musical over Wim Sonneveld Als je niets met deze man hebt, is de musical misschien wel aardig om te zien, maar maakt het minder indruk. De muziek is wat minder aansprekend, tenzij je er van houdt natuurlijk, en er had wat meer humor in de voorstelling mogen zitten, voor een musical over een cabaretier. Decors zijn minimaal, maar erg leuk ingezet in het verhaal, de band is goed, de cast is goed, daar valt niets over te zeggen, maar de musical blijft een beetje vlak. Voor liefhebbers van Wim Sonneveld is het een avond vol nostalgie, maar voor alle andere mensen is het geen aanrader.

Mening bezoekers:
“Het was alsof Wim Sonneveld echt op het podium stond. Een lach en een traan.”

“Een geweldige musical, goede cast en prachtig hoe de liedjes door het leven van Wim Sonneveld lopen.”

“Een prachtige voorstelling met een geweldige cast. Een spel wat je het gevoel geeft dat het echt is, een zeer goede band!!. Een samenspel van decor en licht wat je raakt en bovenal een perfect geluid. Kom daar maar eens overheen met een volgende productie!! Hulde voor de techniek.”

Achtergrond:
Wim Sonneveld was een Nederlandse cabaretier en zanger. Hij wordt gezien als een van de drie grote Nederlandse cabaretiers, naast Toon Hermans en Wim Kan. Sonneveld werd geboren in Utrecht. Op zeer jonge leeftijd verloor hij zijn moeder. Op school hing hij al de clown uit en zijn latere carrière in werk werd geen succes, tot hij in 1932 zich aansloot bij een zanggroep. Sonneveld ging samenwonen met Huub Janssen. Hij speelde diverse rollen in theatergroepen. Hij ontmoette Conny Stuart en begon met haar en enkele anderen zijn eigen gezelschap in 1943. Dit gezelschap bestond tot 1959. Daarna speelde Sonneveld drie jaar lang de hoofdrol in ‘My Fair Lady’. In 1964 ging de solovoorstelling van Sonneveld in première. Dit herhaalde hij in 1966 met Ina van Faassen en in 1971 met Willem Nijholt en Corrie van Gorp. In 1974 kreeg Sonneveld een hartaanval en werd hij opgenomen in het ziekenhuis, waar hij op 56-jarige leeftijd overleed na een tweede hartaanval.

Cast:
Tony Neef (Wim Sonneveld)
Mariska van Kolck (Conny Stuart)