Soldaat van Oranje

logo Soldaat van Oranje

Doelgroep: Jong (vanaf 8 jaar) en oud
Cijfer: 9,6

Verhaal:
Wat zou jij doen als de oorlog uitbreekt? Steek je je kop in het zand, ga je meevechten of stap je over naar de andere kant? Het klinkt als een vraag die je nooit zou hoeven beantwoorden, maar in 1940 stonden veel mensen voor deze keuze. In Soldaat van Oranje volgen we Erik Hazelhoff en zijn vrienden die deze keuze moeten maken en allemaal een andere keuze maken, wat ernstige gevolgen heeft voor de vriendschap. Erik Hazelhoff kiest voor het verzet en raakt betrokken bij bombardementen en wordt uiteindelijk adjudant van Koningin Wilhelmina.

Onze mening:
Tsja, wat moeten we hier nou over zeggen? Je kunt alle synoniemen voor ‘fantastisch’ en ‘overweldigend’ opsommen, maar dat dekt ook niet de lading. Soldaat van Oranje is vooral uniek en moet je gewoon zelf beleven. Er is geen enkele reden, op het prijskaartje na, om deze musical niet te gaan bekijken. Niet alleen musicalliefhebbers zullen hiervan genieten, maar eigenlijk iedere inwoner van Nederland zal dit stukje Nederlandse geschiedenis, getoond op een wel heel bijzondere manier in een uniek draaiend theater, kunnen waarderen. Voor oudere mensen, die wellicht de oorlog direct of indirect nog meegemaakt hebben, zal het een erg emotionele avond zijn. Maar vergeet vooral de jongere generatie niet, voor wie de Tweede Wereldoorlog slechts een hoofdstuk uit het geschiedenisboek is. Zij zullen versteld staan van dit aangrijpende verhaal en dat dit daadwerkelijk in Nederland heeft afgespeeld. Het is belangrijk dat dit verhaal verteld blijft worden en de manier waarop de musical Soldaat van Oranje dit doet werkt perfect. Het is geen musical, maar een belevenis. Aan alles is gedacht, passende en sterke muziek, goede acteurs, mooie effecten en vooral een grandioos decor waarbij aan de kleinste details is gedacht. Ook de projecties met archiefbeelden die, met name tijdens het draaien en de decorwisselingen worden getoond, zijn indrukwekkend. Erg knap is het dat je begrip krijgt voor de keuzes die iedereen maakt, ook al zijn dit eigenlijk de verkeerde keuzes die uit liefde voor je ouders of je geliefde gemaakt worden. Soldaat van Oranje is een ervaring die al begint bij het oprijden van de parkeerplaats (een voormalig landingsbaan) tot ver na de voorstelling, want het is zeker dat je hier nog lang over napraat en nadenkt. Is er dan niets negatiefs te noemen? Waarom dan geen 10 als cijfer? Nou, als we dan heel kritisch gaan kijken is er wel een puntje te noemen. Het acteerwerk staat bij de spelers voorop en de zangkwaliteiten zijn iets minder van belang. Op sommige momenten is dat te horen. Maar dat is zeker niet storend, omdat je zo in het verhaal zit dat het ten eerste niet opvalt en het ten tweede ook past bij een emotionele voorstelling als dit dat sommige noten er door emotie net een beetje naast zitten. Maar om die reden kunnen we de musical net geen tien geven.

Mening bezoekers:

“Wat een grandioos spektakel, dit niveau is rijp voor Amerika, super genoten!!”

“Zeer indrukwekkende en unieke theaterervaring wat zorgt voor een interessante en onvergetelijke geschiedenisles voor de jongere generatie zoals ik.”

“Het decor, de zaal… ja super, kan niet beter, geweldig… maar… ik ga in de eerste plaats naar een musical voor de zang en muziek, en die zijn nietszeggend, geen enkel moment krijg je kippenvel, hoewel het geen saaie vertolking is.”

“Alle musicals vallen hierbij in het niet. Je hebt ogen en oren te kort. Na afloop ben je alleen maar stil! Zo indrukwekkend en geweldig gespeeld.”

“Het geheel is schitterend opgezet. Het verhaal is bekend en musicalhaters vinden dit ook vast erg mooi. Het is meer dan een musical. Het verhaal, het theater en het spektakel is aangrijpend, overdonderend en ook doorspekt met humor.”

Achtergrond:
De musical Soldaat van Oranje is de langst lopende Nederlandse musical. Op 30 oktober 2010 ging de musical in première in een speciaal voor deze voorstelling gebouwde TheaterHangaar op vliegbasis Valkenburg in Katwijk. Ook is het een van de weinige musicals die bezocht is door ongeveer het hele koningshuis. Soldaat van Oranje is een bijzondere, Nederlandse productie, met het unieke concept van een draaiende theaterzaal, waar inmiddels het Londense West End al interesse in heeft getoond. New Productions is de producent van deze musical. Producent Fred Boot kreeg in 2005 de rechten op het verhaal van Soldaat van Oranje, waar hij al lange tijd van droomde. In 2004 ontmoette Fred Boot Erik Hazelhoff Roelfzema en dit werd het begin van de droom die is uitgekomen. Fred Boot benaderde Robin de Levita en regisseur Theu Boermans en samen vormen zij het team achter het succesverhaal van Soldaat van Oranje. Erik Hazelhoff Roelfzema wist dat er een musical gemaakt zou worden en is in het begin betrokken geweest bij het proces, maar overleed helaas in 2007 op 90-jarige leeftijd. Het verhaal Soldaat van Oranje is ook bekend van het boek, geschreven door Erik Hazelhoff Roelfzema. In 1977 verfilmde regisseur Paul Verhoeven het boek met Rutger Hauer in de hoofdrol.

Cast:
Matteo van der Grijn (Erik Hazelhoff Roelfzema)
Bente van den Brand (Charlotte)